„Aš dar esu su tavimi, mano vienintele, mano tikroji meile, mano gyvenime – opera. Tik tu manęs nenuvylei, tik tu manyje žadinai išskirtinį džiaugsmą, viltį ir pasitikėjimą savo jėgomis“, – prieš keletą metų savo dienoraštyje įrašė operos solistė Irena Jasiūnaitė.
Spalio pabaigoje ši operos primadona švęs 90-metį! I. Jasiūnaitė buvo vadinama legendine Karmen, tad jos jubiliejui Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras spalio 21 d. dedikuoja Georges’o Bizet „Karmen“ spektaklį.
Dainuos puikių solistų žiedas. Karmen įkūnys pirmoji šio pastatymo solistė Ieva Prudnikovaitė, Chosė – belgų tenoras Michael Spadaccini, tik ką LNOBT scenoje įspūdingai debiutavęs de Grijė vaidmeniu (operoje „Manon“), Toreadorą dainuos charizmatiškasis latvių baritonas Janis Apeinis, Mikaelą – kylanti LNOBT žvaigždė Viktorija Miškūnaitė. Taip pat matysime Arūną Malikėną, Rafailą Karpį, Ireną Zelenkauskaitę, Juliją Stupnianek, Egidijų Dauskurdį, Šarūną Šapalą. Diriguos Martynas Staškus.
I. Jasiūnaitė apie Karmen vaidmenį yra sakiusi: „Jei padainavus „Karmen“ spektaklį niekas tavęs salėje neįsimyli, vadinasi, dainavai blogai.“
Irena Jasiūnaitė gimė Rokiškyje 1925 m. spalio 29 d. Studijavo Vilniuje – 1952 metais baigė Lietuvos valstybinę konservatoriją (dabar Lietuvos muzikos ir teatro akademija). Trumpai padainavusi Kauno muzikiniame teatre, 1953–1985 metais buvo Valstybinio operos ir baleto teatro (dabar Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro) solistė. Lietuvos operos scenoje I. Jasiūnaitė dainavo 35 metus.
Opera buvo ir yra didžioji Irenos Jasiūnaitės gyvenimo meilė. 2009 m. savo dienoraštyje solistė rašė: „Aš dar esu su tavimi, mano vienintele, mano tikroji meile, mano gyvenime – opera. Tik tu manęs nenuvylei, tik tu manyje žadinai išskirtinį džiaugsmą, viltį ir pasitikėjimą savo jėgomis.“ (2009 11 29; iš Petro Blaževičiaus knygos „Operos ir meilės glėbyje. Irenos Jasiūnaitės prisiminimai“)
Turėdama gražų, skambų balsą, puikius artistinius gabumus ir išvaizdą, solistė sukūrė per 50 vaidmenų, iš jų pirmiausia minima Karmen. Be šio vaidmens solistė itin mėgo dainuoti Zybelį Charles’io Gounod „Fauste“, išskirtinis jai buvęs Martos vaidmuo Eugeno d’Albert’o „Slėnyje“. Eboli, Amneris, Flora Giuseppe’s Verdi operose „Don Karlas“, „Aida“, „Traviata“, Liubaša Nikolajaus Rimskio-Korsakovo „Caro sužadėtinėje“, Končakovna Aleksandro Borodino „Kunigaikštyje Igoryje“, Olga, Polina, Grafienė – Piotro Čaikovskio operose „Eugenijus Oneginas“ ir „Pikų dama“, Santuca – Pietro Mascagni „Kaimo garbėje“, Perikola Jasqueso Offenbacho to paties pavadinimo operetėje, Malika Leo Delibes’o operoje „Lakmė“ – tai tik dalis I. Jasiūnaitės vaidmenų.
Solistė dainavo ir lietuviškose operose: Mirtą ir Vaivą – Vytauto Klovos operose „Pilėnai“ ir „Vaiva“, Ievutę – Balio Dvariono „Dalia“, Mariją – Vytauto Paltanavičiaus „Kryžkelėje“, Laumę – Jurgio Juozapaičio „Marių paukštėje“.
I. Jasiūnaitė yra dainavusi Rygoje, Taline, Minske, Varšuvoje, koncertuodavo daugelyje tuometės sąjungos miestų. Labai mėgdavo dainuoti rusų kompozitorių romansus, Vakarų Europos klasikų kūrinius. Lietuvos radijuje solistė yra įdainavusi pluoštą lietuvių liaudies dainų, kurios jai, aukštaitei, gimusiai ir augusiai Rokiškyje, yra labai brangios.
Parengė Beata Baublinskienė
2015 10 15