success Galima peržiūrėti krepšelį
Pradžia
en
{{cart.item_count}}

Tuščias krepšelis

Krepšelis

Choreografas K. Pastoras: „Premjeroje „Moving Rooms“ istoriją pasakoja šokėjų kūnai“

Choreografas K. Pastoras: „Premjeroje „Moving Rooms“ istoriją pasakoja šokėjų kūnai“

Lenkų choreografas Krzysztofas Pastoras, anksčiau devynerius metus (nuo 2011 iki 2020 m.) vadovavęs LNOBT baleto trupei, sugrįžo į Vilnių pristatyti premjeros – vienaveiksmio baleto „Moving Rooms“. Gruodžio 18 ir 19 dienomis jo kūrinį išvysime LNOBT spektaklyje „Laiko kambariai“.

„Moving Rooms“ K. Pastoras sukūrė 2008 m. dirbdamas su Nyderlandų nacionaliniu baletu, vėliau į savo repertuarus šį baletą įtraukė Lenkijos bei Čekijos nacionalinių baletų trupės. Svečiai iš Varšuvos „Moving Rooms“ rodė ir Vilniuje 2013 m. surengtų gastrolių metu.

„Man nereikėjo prieš lietuviškąją premjerą sugrįžti prie „Moving Rooms“, nes kūrinys ir nebuvo pamirštas. Tai abstraktus, labai fiziškas, kupinas emocijų spektaklis, kuriame scenos šviesos veikia tarsi savarankiškas personažas, keičiantis erdvę. O būtent erdvė, kurioje pasirodo šokėjai, čia be galo svarbi. Nes erdvė juk gali būti visokia: bauginanti, kelianti klaustrofobiją arba guodžianti, intymi. „Moving Rooms“ – tai ir yra judančios erdvės, keliančios mums skirtingas emocijas“, – atskleidžia premjeros choreografas.

K. Pastoras neslepia, kad inspiracijos šiam kūriniui, greta kitų šaltinių, suteikė 1951 m. režisieriaus Vittorio de Sica‘os filmas „Stebuklas Milane“. Jame yra scena, kurioje į miesto aikštėje susirinkusią varguolių grupelę iš dangaus staiga nukrypsta šviesos spindulys, ir kiekvienas iš ten esančių stengiasi kuo ilgiau jame pabūti, pasišildyti stebuklingoje šviesoje.

Tai nebus šokio teatras

Kaip spektaklis „Moving Rooms“ keitėsi per 17 metų, prabėgusius nuo jo gimimo iki premjeros Vilniuje?

„Spektakliai dažniausiai keičiasi dėl to, kad juos atlieka vis nauji artistai. Jų personalinis indėlis čia ypatingai svarbus. Publikai „Moving Rooms“ patinka būtent dėl savo fiziškumo: šiame spektaklyje istoriją pasakoja šokėjų kūnai. Pagrindinė mintis ta, kad žmogaus kūnas yra kupinas jėgos išreikšti pačius įdomiausius dalykus. Tai spektaklis, kuriame nerasite įprastos baletinės vaidybos. Tai jokiu būdu nėra šokio teatras. Solistai čia turi pasitikėti savimi ir nebijoti atskleisti savo asmenybės spalvų“, – tvirtina K. Pastoras.

„Moving Rooms“ choreografas vadina moderniu spektakliu, skirtu klasikinio baleto trupei – toks ir buvo sumanymas. Nors choreografinės užduotys jame anaiptol nėra paprastos, K. Pastoras repetuodamas siekia, kad baleto artistai patirtų šokio džiaugsmą ir kūno laisvę.

Pasakodamas apie baleto solistus, K. Pastoras akcentavo, kad Olesia Šaitanova ir Jonas Laucius, su kuriais dabar repetuoja, jo spektakliuose yra šokę ir anksčiau, todėl puikiai jį supranta. Tuo tarpu jauniesiems baleto artistams „Moving Rooms“ tapo pirmąja pažintimi su K. Pastoro choreografija. Ir tai natūralu, nes pastaraisiais metais šio choreografo darbų LNOBT scenoje rodoma nebuvo.

„Kai su Egle Špokaite ir kitais tos kartos artistais aš Vilniuje 1997 m. stačiau baletą „Karmen“, kai kurie iš dabartinių „Moving Rooms“ šokėjų dar netgi nebuvo gimę“, – šypsosi K. Pastoras. 

Žymusis lenkų choreografas norėtų, kad publika į LNOBT premjerą ateitų be išankstinių nusistatymų ir išvystų savo pačių vaizduotės sukurtą istoriją.

„Kadangi „Moving Rooms“ veiksmas trunka vos 20 minučių, spektaklio energija yra itin koncentruota, ir turbūt pati svarbiausia užduotis žiūrovui – spėti pasimėgauti tuo, ką matai, leisti sau patirti rodomą vyksmą ir pasinerti į visai kitokį pasaulį, negu tai, kas mus dabar supa“, – kalbėjo K. Pastoras.

Dviejų choreografų dialogas

„Moving Rooms“ premjera diptike „Laiko kambariai“ bus pristatoma kartu su Martyno Rimeikio spektakliu „Dienos, minutės“, todėl tai – tarsi dviejų buvusių LNOBT baleto meno vadovų tarpusavio dialogas.

M. Rimeikį kaip choreografą subrandino K. Pastoro Vilniuje pradėta „Kūrybinio impulso“ vakarų tradicija, leidusi baleto šokėjams išmėginti savo jėgas savarankiškai kuriant choreografiją. Būtent M. Rimeikiui 2020 m. K. Pastoras ir perdavė LNOBT baleto trupės vairą. 2025 m. M. Rimeikis tapo teatro vyriausiuoju choreografu.

„Žinau, kad M. Rimeikis čia ką tik sukūrė „Kopelijos“ pastatymą, dedikuota Lietuvos baleto 100-mečiui. Šios reikšmingos sukakties proga visai LNOBT baleto trupei noriu palinkėti kūrybiškumo ir puikios atmosferos kolektyve, nes tai yra labai svarbu“, – akcentavo K. Pastoras.

Kiti renginiai

Naujienlaiškio prenumerata

Loading