Lapkričio 7 d. Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre rengiamas VII tarptautinis operos kritikų seminaras „Tristanas. Tarp operos ir baleto“. Jau antrus metus prie operos žinovų kviečiami prisijungti ir baleto kritikai bei gerbėjai. Be to, pirmą kartą renginyje skelbiamas recenzijų konkursas.
Šį sezoną LNOBT pradėjo neįprastu baleto spektakliu, Krzysztofo Pastoro „Tristanu ir Izolda“ pagal Richardo Wagnerio to paties pavadinimo operos fragmentus bei kitus kompozitoriaus kūrinius. Regis, spektaklis apeliuoja ne tik į baleto, bet ir į operos gerbėjus. Be to, Pastoro „Tristanas ir Izolda“ – tai Lietuvos nacionalinio baleto trupės žingsnis modernesnės estetikos link. Kita vertus, spektaklio pastatymas taikytas ir prie artėjančių 2013-ų – Richardo Wagnerio – metų.
Visos šios aplinkybės skatina pakviesti operos ir baleto žinovus bendram pokalbiui – tiek apie šiuolaikinį baletą Lietuvoje, tiek apie R. Wagnerio kūrybą. LNOBT Kamerinėje salėje lapkričio 7 d. nuo pat ryto bus skaitomi pranešimai, vėliau numatyta bendra diskusija.
Svečias iš Rygos, Richardo Wagnerio draugijos narys Mikusas Čeže pranešime „Nemaloni tiesa ir maloni iliuzija“ pristatys unikalų 1913 m. režisieriaus Carlo Froelicho filmą „Richardas Wagneris“, interpretuojantį vadinamąjį Rygos periodą (kai Wagneris 1837–1839 m. dirbo Rygoje, galiausiai pabėgdamas iš miesto dėl skolų).
Krokuvos Jogailos universiteto doktorantas Danielis Cichy, aktyviai besireiškiantis Lenkijos kulūros spaudoje bei radijuje, o šiuo metu rengiantis knygą apie šiuolaikinę operą, samprotaus apie naujausią Richardo Wagnerio operos pastatymą Varšuvos didžiajame teatre, Mariuszo Trelińskio režisuotą „Skrajojantį olandą“, kuriame svarbi fukcija tenka ir šokiui (pranešimas „Wagnerio melancholija. Pildant repertuaro spragas“).
Muzikologė Beata Baublinskienė pranešime „Šokame Chopiną“ iš operos ir baleto sąsajų perspektyvos nagrinės garsųjį Johno Neumeierio baletą „Dama su kamelijomis“. Tuo tarpu šiuolaikinio baleto žinovas, Lietuvos šokio informacijos centro vadovas Audronis Imbrasas samprotaus apie šiuolaikinio baleto kontekstą Lietuvoje.
Seminarą užbaigs diskusija „Tarp operos ir baleto. Bendra teritorija?“, kurioje dalyvaus Audronis Imbrasas, Mikusas Čeže, Danielis Cichy, muzikologė Živilė Ramoškaitė ir visi, norintys išsakyti savo nuomonę. Mat klasikinių operų temų ir šiuolaikinio baleto ryšys gana paradoksalus. Ką baletams suteikia klasikinių operų temos, muzika? Ar sąsaja tarp operos ir baleto kaip nors papildomai veikia žiūrovus, plečia jų gretas? Ar taip yra baleto „Tristanas ir Izolda“ atveju? Kaip turėtų atrodyti tokio spektaklio ideali recenzija?
Pirma kartą per septynis seminaro gyvavimo metus skelbiamas ir recenzijų konkursas. Jame kviečiami dalyvauti visi, kas nori išbandyti jėgas, rašydami apie baletą – tiek profesionalios kritikos duonos jau ragavę, tiek pradedantieji, tiek ir tie, kas kritiko plunksnos galbūt imsis pirmą kartą.
Užsiregistravusius konkurso dalyvius tą patį vakarą kviesime apsilankyti baleto „Tristanas ir Izolda“ spektaklyje. Recenzijas konkursui galima bus siųsti iki lapkričio 14 d. Jos bus skelbiamos LNOBT tinklalapio www.opera.lt skiltyje „Dienoraščiai“ bei seminaro partnerių tinklalapiuose. Kompetetingai komisijai išrinkus tris geriausius rašinius, jie bus publikuojami teatro žurnale „Bravissimo“.
Norinčius dalyvauti recenzijų konkurse, o taip pat visus, besidominčius opera ir baletu (muzikos, teatro ir kitų menų kritikus, menininkus, žurnalistus, studentus, mokytojus, moksleivius, melomanus), kviečiame registruotis iki lapkričio 6 d. 15 val. elektroniniu paštu zurnalas@opera.lt (tel. 8 5 261 0493). Kviečiame į seminarą!
PROGRAMA
VII tarptautinis kritikų seminaras „Tristanas. Tarp operos ir baleto“
Lapkričio 7 d., trečiadienis, LNOBT Kamerinė salė
9.00–9.30 Dalyvių registracija
9.30–10.00 Seminaro atidarymas
10.00–11.00 Mikus Čeže (Ryga, Latvija). Nemaloni tiesa ir maloni iliuzija interpretuojant Rygos periodą: „Richardas Wagneris“ – 1913 m. režisieriaus Carlo Froelicho filmas
11.00–12.00 Daniel Cichy (Krokuva, Lenkija). Wagnerio melancholija. Pildant repertuaro spragas, arba apie Varšuvos didžiajame teatre Mariuszo Trelińskio pastatytą „Skrajojantį olandą“
12.00–12.30 Kavos pertraukėlė
12.30–13.00 Beata Baublinskienė. Šokame Chopiną. Apie J. Neumeierio baletą „Dama su kamelijomis“ (tarp operos, baleto ir kino)
13.00–13.30 Audronis Imbrasas. Apie šiuolaikinio baleto kontekstą Lietuvoje
13.30–15.00 Diskusija „Tarp operos ir baleto. Bendra teritorija?“ Dalyvauja Audronis Imbrasas, Mikusas Čeže, Danielis Cichy, muzikologė Živilė Ramoškaitė ir visi, norintys išsakyti savo nuomonę.
Klasikinių operų temų ir šiuolaikinio baleto ryšys gana paradoksalus. Ką baletams suteikia klasikinių operų temos, muzika? Kodėl choreografai renkasi tokias temas, ir ar sąsaja tarp operos ir baleto kaip nors papildomai veikia žiūrovus, plečia jų gretas? Ar taip yra baleto „Tristanas ir Izolda“ atveju? Ar tarpžanrinė sąsaja veikia operos ir baleto kritikų vertinimus? Kaip turėtų atrodyti tokio spektaklio ideali recenzija? Ir kt.
Seminarą remia Kultūros rėmimo fondas
18.30 – LNOBT spektaklis „Tristanas ir Izolda“